Een woord dat vandaag de dag steeds vaker gebruikt wordt. Toch
is het voor veel mensen niet geheel duidelijk wat er precies mee
bedoeld wordt of wat het allemaal omvat.
Ook is er over colormanagement veel te vinden in boeken en
vooral op het internet, maar de manier waarop dit gecommuniceerd
wordt laat nogal eens te wensen over.
Mens & Kleur.
Door de eeuwen heen heeft de mens altijd veel oog gehad voor
alle kleuren pracht om haar heen. Toch is de manier waarop wij
kleuren heden ten dagen beoordelen een recente ontwikkeling. Pas
in de jaren 30 van de vorige eeuw (1931) heeft het CIE (Commision
Internationale de l’Eclairage de definities van de het CIE XYZ
kleursysteem uitgebracht.
Op dit kleursysteem is de huidige manier van
kleurbeoordeling/omschrijving gebaseerd.
In 1976 is hier het CIE
Lab kleurmodel van afgeleid en juist dit kleurmodel speelt tot
op de dag van vandaag een uitermate belangrijke rol in wat wij
noemen een Colormanagement Systeem (CMS).
Hoewel het voor velen niet zichtbaar is, wordt er nog steeds
veel onderzoek gedaan naar het principe kleurwaarneming. Deze
onderzoeken resulteren in verbeteringen en vaak subtiele
veranderingen hoe wij als mens over kleur praten, juist deze
communicatie is van groot belang binnen een CMS. De nieuwe
manier van kleurcommunicatie gaat niet over het doorspelen van
getallen maar over perceptie, hoe ervaar ik de kleur.
Om een dergelijke manier van kleurcommunicatie mogelijk te maken
moet je er voor zorgdragen dat de kleuren die je ziet en/of
reproduceert wel correct worden weer gegeven binnen de
mogelijkheden van de apparatuur waarmee je werkt. Alle digitale
camera’s, scanners monitoren, printers en drukpersen hebben hun
eigen kleurkarakter. Dit kleurkarakter kan worden vast gelegd in
een ‘profiel’. Een dergelijk profiel wordt een ICC kleurprofiel
genoemd.
Het ICC (International Color Consortium) heeft in 1993 een
platform onafhankelijke colormanagement systeem ontwikkeld waar
de diverse hard- en software componenten op een gecontroleerde
manier met elkaar communiceren. Dit alles geschied door het al
eerder genoemde in kaart gebrachte kleurkarakter van het ene
apparaat met dat van een ander apparaat te ‘verrekenen’. Dit
‘verrekenen’ gebeurd d.m.v. de genoemde ICC profielen welke van
ieder apparaat gemaakt moet worden.
Het gevolg van een dergelijk CMS is dat er een voorspelbaar
kleurgedrag ontstaat van creatie t/m productie. Het maken van
proef afdrukje na proef afdrukje en telkens weer correcties
maken op basis van deze afdrukjes behoort nu dus ook tot het
verleden.
Een ICC workflow is binnen de moderne (foto)grafische wereld
niet meer weg te denken, toch zal er in de toekomst nog het
nodige gaan veranderen zodat ook de semi-professionals en de
thuis gebruiker zijn of haar kleurafstemming beter onder
controle kan houden.
|